Nieuws: -- Voor alle vaste activiteiten en evenementen => zie "Agenda" -- Oproep jeugdige timmeraars en knutselaars, in de leeftijdsgroep van 10 t/m 13 jaar, klik hier -- Wijkvereniging ontvangt cheque van de Rabo clubkas campagne ,klik hier -- 19 oktober Boekpresentatie over de geschiedenis van De Weide, klik hier -- 20 oktober Koekjesbakken voor de kinderen, klik hier -- 4 november Koppeldarttoernooi, klik hier -- 17 en 18 november boeken-, platen- en cd-markt in de Weideblik, klik hier -- 24 november Sinterklaasfeest, klik hier

Quilten

Grote overzichtstentoonstelling Quilt en Keramiek in Hoogeveen

In het kader van het 25-jarig bestaan van de Quiltgroepen en 10-jarig bestaan van de keramiek groepen organiseert Wijkvereniging De Weide vrijdag 20 oktober van 15 tot 20 uur en zaterdag 21 oktober van 10 tot 18 uur een grote Quilt en keramiek overzichtstentoonstelling. De toegang bedraagt € 3,00 en dit is inclusief een koppie koffie, thee of glaasje frisdrank. De openingshandeling gebeurt door de leden die het langst bij resp. de quilt en de keramiek groep zijn wordt een grote boom onthuld waarin ca. 100 keramiekvogels en tientallen quilt vogels hangen. In de diverse ruimtes zullen de quilts per 5 jaar worden gegroepeerd zodat de ontwikkeling van de quilttechniek over de 25 jaar goed te volgen is. Er zijn ca 120 Quilts en tientallen keramieken voorwerpen te zien zijn. Henny Huijgen, Ina Voerman van de quilt groep en Alie Beumer en Ali Hartman van de Keramiekgroep nodigen u van harte uit om alle kunstwerken te bekijken.

Achtergrond informatie

Vijfentwintig jaar geleden is Henny Huijgen begonnen met een quiltgroep in het wijkgebouw en dat liep langzamerhand uit tot 4 groepen en het werd bijna een dagtaak om voor alle groepen onderwerpen en ideeën aan te dragen. En daarnaast was Henny de spil bij de vijfjaarlijkse overzichtstentoonstellingen. Na de vorige overzichtstentoonstelling heeft Henny Huijgen besloten om het wat rustiger aan te gaan doen. Zij heeft één quiltgroep overgedragen aan Ina Voerman en heeft zelf de leiding over de tweede quiltgroep gehouden En voor het organiseren van de tentoonstelling is de hulp ingeroepen van het bestuur van de wijkvereniging.

Dit keer is ervoor gekozen om een overzichtstentoonstelling te maken over de volledige 25 jaar.
In de bestuurskamer op de eerste verdieping vindt u quilts uit de eerste 5 jaar.
In de vergaderzaal op de eerste verdieping vindt u quilts uit de tweede periode ofwel jaar 6 t/m 10.
In de hal en het trapgat worden quilts opgehangen van de derde periode van 5 jaar, ofwel jaar 11 t/m 15.
En in de grote zaal hangen quilt die de afgelopen 10 jaar zijn vervaardigd.
In totaal zullen er tussen de 100 en 120 quilts worden tentoongesteld.

Alweer 10 jaar geleden wilden een aantal dames, na een cursus te hebben gevolgd, graag in Hoogeveen met kleien aan de slag gaan en zij kwamen uit bij wijkgebouw de Weideblik. Daar was een jeugd knutselruimte, er was al klei en een oven. Na een oproep in de wijkkrant ging er al snel een enthousiaste groep aan het werk met klei. Alie Beumer heeft vanaf het begin de club onder haar hoede en doet dat nog steeds met veel enthousiasme. Een paar jaar geleden is een nieuwe ruimte in gebruik genomen en is er vorig jaar een grotere oven geplaatst. Daarnaast beschikt de kleiclub over twee raku ovens. Dit is een andere baktechniek en regelmatig worden raku workshops gehouden. De vaste kleiavond is op maandagavond maar door de grote belangstelling is er op de dinsdagavond een tweede groep gestart onder leiding van Alie Hartman. In de afgelopen jaren zijn vele mooie werkstukken gemaakt en een selectie daarvan zal in de diverse zalen worden tentoongesteld.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Hein Akerboom
Wijkvereniging De Weide