Nieuws: -- Voor alle vaste activiteiten en evenementen => zie "Agenda" -- Oproep jeugdige timmeraars en knutselaars, in de leeftijdsgroep van 10 t/m 13 jaar, klik hier -- Wijkvereniging ontvangt cheque van de Rabo clubkas campagne ,klik hier -- 19 oktober Boekpresentatie over de geschiedenis van De Weide, klik hier -- 20 oktober Koekjesbakken voor de kinderen, klik hier -- 4 november Koppeldarttoernooi, klik hier -- 17 en 18 november boeken-, platen- en cd-markt in de Weideblik, klik hier -- 24 november Sinterklaasfeest, klik hier

Ouderensoos

Donderdagmiddag, 13.45 tot 16.45 uur
Contactpersoon: Jenny Meintjens, tel. 276059

Maak kennis met de ouderensoos

Elke donderdagmiddag komt de ouderensoos bijeen in de ontmoetingsruimte van het wijkgebouw. Onder het genot van een kopje koffie, thee of glaasje fris worden spelletjes gedaan. Op dit moment is rummikub het favoriete spelletje maar je kunt ook kaarten, handwerken en gezellig kletsen. Op dit moment zijn er alleen dames, maar heren zijn ook welkom en die kunnen dan in dezelfde ruimte biljarten. Zoals in de wijkkrant staat, proberen wij het seizoen af te sluiten met een reisje en met de kerstdagen proberen wij ook wat extra's te doen. En natuurlijk staan wij open voor nieuwe ideeën. Twijfelt u of het wat voor u is, probeer het dan 1 maand gratis uit.

Meld u aan bij Jenny Meintjens tel 276059.

Dagje uit met de ouderensoos

Een tijdje terug had ik een gesprek met Jenny Meintjens die de ouderensoos begeleidt. De ouderensoos is een clubje dat in de loop van de tijd wat kleiner is geworden en voor een dagje uit ontbrak nu voldoende vervoer. Omdat het tekort 1 wagen betrof, was het besluit snel genomen. Ik bood aan om te rijden en het eerste probleem was opgelost. Daarna hebben we een avond om de tafel gezeten om een leuke dag te bedenken. En beste mensen als je daar mee bezig bent, kom je tot de ontdekking dat je met Hoogeveen als uitgangsbasis binnen een niet al te lange reisafstand heel veel leuke dingen kunt doen en bezichtigen. Het kostte dus niet veel moeite om een dagvullend programma op te stellen.

En op zaterdag 6 juli was het zover. Om 10 uur was het verzamelen bij het wijkgebouw. Daar stond de koffie klaar met verse cake door Berend gebakken. Om 10.30 uur in de auto's en nog steeds was de bestemming onbekend. Op de snelweg richting het noorden. Bij Beilen de afslag naar Drachten en vandaar uit richting de eerste bestemming: Museumboerderij Ot en Sien te Surhuisterveen. Je komt daar ogen te kort. Een huiskamer ingericht volgens de jaren 50, een klaslokaal met bankjes en inktpotten. Ik weet zelf nog dat als je heel goed je best deed, dat je dan van de meester de grote fles kreeg om de inktpotjes te vullen. Aan de muur hingen heel veel schoolplaten met Ot en Sien van Cornelis Jetses. Er was een keuken met de emaillen pannen en het petroleumstel. In een andere ruimte was een dokterskamer uit het begin van de vorige eeuw, een verzameling oude kinderwagens.

Er was een arbeidershuisje nagebouwd en een verzameling oude wasmachines met de wringers en wasrekken en oude pakken zeeppoeder (o.a. Castella en zakjes blauw). Er was ook een winkeltje met Oudhollands snoep en andere snuisterijen. Na weken wat minder weer was dit weer eens een zonnig weekend en konden wij op de binnenplaats van de museumboerderij genieten van een heerlijke lunch. Daarna werd het tijd om naar de volgende stopplaats te rijden en dat werd het Sprookjeshof in Zuidlaren. Nu zijn wij daar niet naar binnen gegaan, maar van daaruit zijn we in de rondvaartboot "Berend Botje" gestapt voor een tochtje over het Zuidlaardermeer. Na deze boottocht volgde een rit over kleine weggetjes door Drenthe naar Westerbork en dan valt weer eens op hoe mooi en afwisselend het Drentse landschap kan zijn.

Bloeiende aardappelvelden, mais, graan en bossen we kwamen het allemaal tegen. In Westerbork was de laatste stop bij Museum restaurant "De Ar".  Dit restaurant staat ook vol met oude zaken uit de tijd van Ot en Sien. Wij hebben daar heerlijk gegeten en de stemming zat er aan tafel goed in. De serveerster liep soms met gefronste wenkbrauwen langs onze tafel maar zag er ook de humor wel van in. Ter afsluiting namen wij een lekker kopje koffie en daarna gingen wij weer terug naar Hoogeveen. Wij kunnen terugkijken op een geslaagde dag en als het aan mij ligt gaan wij het volgend jaar weer. Ik hoop wel dat de ouderensoos dan wat is uitgebreid, want met zoveel senioren die om ons wijkgebouw wonen, zouden wij zo groot moeten zijn dat wij met een busje op stap kunnen gaan.

Hein Akerboom